dinsdag 16 juni 2015

NLP in het dagelijks leven.

Toen ik tijdens mijn opleiding les kreeg in NLP was ik direct verkocht.
Ik vond het erg duidelijk, praktisch en je kan er snel mee werken. 
Problemen worden op een positieve manier bekeken en behandeld.

In het verleden heb ik weleens NLP cursussen gegeven o.a. NLP in het dagelijks leven. Mijn cursisten waren altijd erg enthousiast en konden het direct toepassen in hun eigen leven.

Nu ga ik de komende tijd in mijn blog wat over NLP schrijven zodat meer mensen dit kunnen gebruiken om kleine irritaties of problemen op te lossen.

Vandaag beginnen we met een van de NLP vooronderstellingen. Deze kunnen je helpen om situaties anders te bekijken, een ander gevoel erover te krijgen en anders te kunnen reageren.

1. De kaart is niet het gebied.
Dit geeft aan dat iedereen situaties anders kan ervaren.
Voorbeeld.
Er  zijn 5 mensen getuige van een ongeval, als ze ieder voor zich hun verhaal vertellen kan het zijn dat je 5 verschillende verhalen krijgt. 
De kaart lekker eten.
Waar denk je aan?
Zou je buurvrouw hetzelfde eten lekker vinden en je oude tante, je kind, je opa?

In het dagelijks leven denken mensen vaak dat anderen dezelfde kaart hebben. Ze gaan dan gedachtelezen, voor een ander denken. Mensen kopen een kado, iets wat ze zelf graag willen krijgen en denken dat degene waarvoor ze het kopen het dus ook leuk vindt.

De kaart honden zijn gevaarlijke dieren, zal voor de een waarheid zijn en voor de ander onzin.


Iemand kan bij de gedachte aan een hond dit (onbewuste) beeld zien en vindt honden eng











Iemand kan bij de gedachte aan een hond dit (onbewuste) beeld zien en is gek op honden.















Vervelender is het als je last hebt van je eigen idee over anderen. Je denkt bijvoorbeeld dat een ander je niet aardig vindt omdat diegene ‘s morgens nooit vrolijk gedag zegt of vaak boos kijkt. Wie weet heeft die persoon wel een ochtendhumeur, ruzie thuis, een ziek kind of een ander probleem. 


Bedenk dat jij degen bent die iets op een bepaalde manier ervaart of dat voor een ander ook zo is weet je niet tenzij je het vraagt. Zo heeft iedereen zijn eigen waarheid.
Als je het een keer niet eens bent met iemand ga er dan niet tegenin maar zoek eens uit hoe diegene het dan ziet, wees nieuwsgierig naar zijn/haar waarheid.

3 opmerkingen:

  1. Erg herkenbaar,ben me ervan bewust maar het blijft een valkuil ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, lastig maar de eerste belangrijke stap heb je dus al, bewustwording. Als het daarmee niet weg gaat is het een trigger. http://coaching-therapie.nl/artikelen/ zie het artikel triggers. Als je later over zo'n situatie nadenkt, ga dan naar je gevoel en vraag je af: hoe oud voel ik mij nu? Dan ben je alweer een heel eind verder. Succes.

      Verwijderen